به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار،حملونقل يکي از اجزاء مهم اقتصاد ملي محسوب ميشود و به دليل داشتن نقش زيربنايي تاثير به سزايي بر فرايند رشد اقتصادي کشور دارد.
در اين ميان راهآهن به عنوان يکي از مهمترين وسايل حملونقل ميتواند اقتصاديترين نتيجه را با توجه به توان حمل بار و مسافر بيشتر و مصرف اندک انرژي به بار آورد.
با در نظر گرفتن محاسن اتصال به شبکه ريلي کشور و با توجه به وضعيت نامناسب و تا حدودي بحراني راهها و جادههاي چهارمحال و بختياري به دليل نبود راههاي مناسب و آزادراهها از يک طرف و همچنين نبود فرودگاه مناسب و تعطيلي آن در بسياري از مقاطع زماني سبب شده است که وجود شبکه حملونقل ريلي به عنوان يک نياز اصلي براي استان مطرح شود که هر چند مسئولان گذشته و فعلي بر اين موضوع صحه ميگذارند ولي درعمل آنچه که مشاهده ميشود با عالم واقعيت از زمين تا آسمان فاصله دارد.
به گفته مسئولان، چهارمحال و بختياري داراي کمترين ميزان آزادراهها در کشور است و جادههاي دسترسي اين استان به ديگر نقاط کشور نيز به دليل مسائل جغرافيايي و شرايط توپوگرافي با مشکلات و محدوديتهاي بسياري روبرو است و به همين دليل است که هر ساله شمار زيادي از مردم اين استان و مسافران وسايل نقليه عمومي و شخصي با تصادف در اين جادهها جان خود را از دست داده و خسارتهاي مادي و جاني را به کشور وارد ميکند.
با اين وجود ساخت راهآهن استان با 86 کيلومتر طول از سال 90 آغاز شده و پس از گذشت دو سال تنها از 25 درصد پيشرفت فيزيکي برخوردار شده است.
مديرکل دفتر فني استانداري چهارمحال و بختياري با اشاره به اين که ساخت راهآهن اين استان جزو مصوبات سفر هيئت دولت نهم به چهارمحال و بختياري است، اظهار کرد: با اجراي اين طرح که در دو خط از حسن آباد مبارکه اصفهان به شهرهاي سفيددشت و شهرکرد ميرسد راهآهن اصفهان را از طريق چهارمحال و بختياري به خوزستان متصل ميکند.
مجيد نظري افزود: در حال حاضر راهآهن چهارمحال و بختياري در يک خط با حدود 25 درصد پيشرفت در حال ساخت است و يک خطه بودن راه آهن اين استان قابليت توسعهاي ندارد.
وي تصريح کرد: براي اتصال راهآهن شهرکرد به خوزستان مهمترين عامل، خواست وزارت راه و شهرسازي و پيگيري نمايندگان استان با توجيه اقتصادي است.
مديرکل دفتر فني استانداري چهارمحال و بختياري يکي از دلايل اجراي طرح راهآهن اين استان را اتصال به خط آهن سراسري دانست و گفت: در صورتي که راهآهن چهارمحال و بختياري به خوزستان متصل نشود، وضعيت آن مانند فرودگاه شهرکرد ميشود.
نماينده مردم شهرستان لردگان در مجلس شوراي اسلامي در گفتوگو با خبرنگار تسنيم در شهرکرد با اشاره به وضعيت جادهاي استان اظهار کرد: جادههاي استان به ويژه در محور شهرکرد- بروجن- لردگان- خوزستان از استاندارد لازم برخوردار نيست.
مجيد جليل به بروز حوادث ناگوار جادهاي در محور ارتباطي لردگان به خوزستان اشاره کرد و افزود: به دليل وجود نقاط حادثهخيز و ترافيک بالاي اين محور مواصلاتي و ترانزيتي که فلات مرکزي ايران را به جنوب کشور متصل ميکند تاکنون چندين بار وزير راه و شهرسازي را به مجلس فراخوانده و از وي در اين خصوص سوال شده است.
وي تصريح کرد: علاوه بر رفع مشکلات حمل و نقل جادهاي، توجه به راهآهن اقدام مهمي در راستاي توسعهيافتگي استان کمتر توسعهيافته چهارمحال و بختياري است، اين در حالي است که با وجود پيگيريها و مطالبات مردمي هنوز طرح راهآهن استان نيمهتمام مانده و با روند کندي که دارد تا چندين سال آينده اميدي به بهرهبرداري از آن نيست.
نماينده مردم شهرستانهاي شهرکرد، سامان و بن در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: نبود راههاي ارتباطي مناسب اين استان را با چالشهاي بسياري مواجه کرده و به ويژه حوزه اقتصادي استان و معيشت مردم را تحت تاثير خود قرار داده است.
سعيد زمانيان افزود: با وجود پيگيريها و تلاشهاي نمايندگان چهارمحال و بختياري در مجلس شوراي اسلامي درباره تخصيص اعتبار براي توسعه و بهسازي راهها و محورهاي ارتباطي اين استان، هنوز مسئولان وزارت راه و شهرسازي اقدامات لازم را انجام ندادهاند.
وي در رابطه با اجراي خط آهن چهارمحال و بختياري تصريح کرد: خط آهن استان بايد در مدت دو سال تکميل و به بهرهبرداري برسد.
مدير اجرايي طرح راهآهن چهارمحال و بختياري نيز اظهار کرد: ساخت راهآهن اين استان با هدف نقل و انتقال بار و مسافر، توجه به توسعه صنايع و خروج چهارمحال و بختياري از بنبست و اتصال فلات مرکزي به جنوب کشور آغاز شده است.
جعفرپيشه افزود: با بهرهبرداري از راهآهن چهارمحال و بختياري سالانه 10 ميليون تن به ظرفيت باربري بخش ريلي کشور افزوده ميشود.
وي تصريح کرد: با اتصال راه آهن چهارمحال و بختياري به خوزستان علاوه بر اتصال شمال به جنوب، راه شرق به غرب هم متصل ميشود و دسترسي از افغانستان به عراق راحتتر ميشود.
با اين تفاسير بهرهبرداري از طرح راهآهن چهارمحال و بختياري و اتصال اين استان به شبکه ريلي کشور يکي از نيازهاي اساسي و بسيار مهم مردم است و در حالي که اهميت اين پروژه برکسي پوشيده نيست و مسئولان استاني و دولتي هم در سخنرانيهاي متعدد بر آن تاکيد کردهاند اما بيتوجهي مسئولان ذيربط در تسريع در تکميل اين پروژه از نکات مبهمي است که مردم اين استان را همچنان براي شنيدن سوت قطار به انتظار گذاشته است.
منبع:تسنيم